Monday 1 February 2010

Anugerah Khalifah Kepada Rakyatnya

Titah Kebawah DYMM semasa keberangkatan baginda ke Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan pada 26 Januari 2010 sepatutnya di jadikan landasan berfikir oleh setiap orang yang ingin melihat negara bebas dari gejala tidak sehat yang semakin menjadi-jadi melanda negara dan dunia keseluruhannya. Penekanan baginda agar subjek ugama sebagai perkara "diwajibkan" dalam SPN21 adalah suatu anugerah yang tidak ternilai. Itulah suatu anugerah yang amat bermakna dari seorang khalifah kepada rakyatnya.

Selaku rakyat, saya amat teruja bila baginda bertitah "Penyakit ini [gejala sosial melanda masyarakat] bukan dimiliki oleh kanak-kanak yang ada pada masa ini saja bahkan dulu lagi akibat 50 tahun sistem tidak wajib bersekolah agama". Seandainya saja perkara ini tidak berlaku sudah pasti tidak ramai yang tidak mempunyai pendidikan agama, setidak-tidaknya pun sudah lancar membaca al-Quran, melakukan ibadah sembahyang dengan lebih sempurna dari segi bacaan dan perbuatannya.

Benarpun perkara berugama ini adalah tuntutan peribadi itu sendiri, tetapi akibat salah sistem dalam sesebuah negara sudah pasti melahirkan keadaan yang tidak diingini sebagaimana titah baginda, " Isu gejala sosial meningkat, berlaku di rumah, di dalam sekolah, di dalam pusat pengajian tinggi dan tidak hairan ditempat-tempat lain yang memang wajar ia berlaku." Baginda dengan amat yakin dan ikhlas menekankan bahawa, "Maka dalam situasi sebegini, kita masih ada satu saja lagi ubat yang masih tinggal iaitu pendidikan agama."

Makanya bagi meredakan keadaan yang semakin membimbangkan ini, tuntutan agama yang menekankan kebaikkan, kesempurnaan, kesejahteraan, kesucian, kemurnian, ketaatan, kebenaran, kesetiaan dan apajua yang berbentuk kembali kepada firman Allah dan Hadis Rasul perlulah menjadi landasan tindakan dan fikiran oleh mereka yang memegang amanah, agar sistem pendidikan sejak 50 tahun yang lalu tidak berulang.

0 ulasan:

 
Get Free 3 Column Templates Here