Tuesday 23 February 2010

Penggunaan Tulisan Jawi

Media Permata menerbitkan berita yang akhbar resmi kerajaan Pelita Brunei dalam memasuki usia ke-54 tahun berwajah baru mulai hari ini 24hb Februari. Tahniah. Ini suatu perkembangan baru sesuai dalam arus kemerdekaan yang telah mencapai Ke-26 tahun dengan tema Negaraku Brunei Darusalam. Dengan slogan "Membudayakan Masyarakat Bermaklumat" selama ini Pelita Brunei telah banyak berjasa kepada masyarakat yang telah merentitkan beberapa sejarahnya yang tersendiri.

Sebagai negara yang berteraskan Melayu Islam Beraja langkah Pelita Brunei menonjolkan tulisan jawi yang lebih dominan daripada tulisan rumi telah memperlihatkan kesungguhan pihak-pihak berwajib untuk mendaulatkan tulisan tersebut dipersada nasional bahkan mungkin saja keperingkat antarabangsa. Inilah uniknya "Negaraku Brunei Darussalam".

Tetapi dalam masa yang sama, mungkin saja ada beberapa pihak jabatan, bahagian yang sifatnya di bawah beberapa Kementerian NBD terlepas pandangan atau saja memalingkan penglihatan atau "malas tah ku ingau", bilamana ada terdapat beberapa tempat yang tidakpun melaksanakan hasrat murni ini. usahkan membesarkan tulisan jawi daripada tulisan rumi, bah ada yang langsung tidak bertulisan jawi. Dewan Bahasa Pustaka beberapa dekad yang lalu hingga kini sebagai institusi yang benar-benar melaksanakan tanggungjawabnya dalam bidang ini telah berkali-kali melaungkan agar penggunaan tulisan jawi disamping tulisan rumi terus dipraktikkan seiring dengan penggunaan Bahasa Melayu sebagaimana terkandung dalam Perlembagaan Negara.

Sudah tentulah ketidak-ambil pusing oleh mereka yang tidak melaksanakan hal-hal seumpama ini amat dikesalkan. Perkara meletakkan tulisan jawi sebelum tulisan rumi dipapan-papan tanda bukan perkara yang berat sangat, cumanya "tepoklah dada tanya selera".

0 ulasan:

 
Get Free 3 Column Templates Here