Tuesday 16 February 2010

Menyemarakkan Bulan Kelahiran
Rasulullah saw Tahun 1431H

Sempena memperingati Kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad saw, maka sejak malam 1hb Rabiulawal 1431H sehingga malam 12hb Rabiulawal nanti berkumandanglah zikir-zikir memuji rasulullah dimasjid dan disurau-surau selama 12 malam berturut-turut. Inilah uniknya umat Islam terutama disebelah timur. Amalan ini telah berlaku sejak berpuluh-puluh tahun yang lalu, ia merupakan budaya Islam yang perlu dikekalkan. Tidak hanya berselawat bahkan berzanji dengan alunan lagu yang berbagai-bagai dibawakan oleh penzikir-penzikir yang mahir.

Walaupun lagu-lagu baru telah diperkenalkan, tetapi kalangan dari mereka yang berumur 50 ke 60 tahun ke atas masih gemar membawakan lagu-lagu lama yang namanya berbagai-bagai. Sekali sekala mendengar dan ikut serta membawakan lagu-lagu zikir lama dapat menimbulkan nostalgia. Walau apapun lagu dan irama zikir tersebut yang penting ialah penghayatan kita dalam menyemarakkan lagi suasana bulan Rabiulawal, bulan Rasul pilihan Allah diputerakan sebagai pernyataan kecintaan kita terhadapnya.

Mudah-mudahan sahaja, laluan yang dilorongkan oleh generasi tua dalam menghidupkan suasana zikir di bulan kelahiran Nabi Muhammad saw ini akan menjadi amal-ikutan oleh generasi muda dan seterusnya.

0 ulasan:

 
Get Free 3 Column Templates Here