Friday 24 August 2012

Di Sini Aku Mencari Kesetiaan

pantai laut dan mentari
di sini aku membawa diri
menatap wajah-wajah setiamu
berselubung jingga
pada rembang petang
yang berulang
andai tiada mendung
dan awan kelabu
dan kau adalah saksi
pada pertemuan
yang direncanakan
bagi sebuah kesetiaan
bernama 'cinta'
dan aku kembali di sini
mencari kiranya
masih ada tanda-tanda kesaksian
yang termaterai
bahawa sama ada aku atau dia
tidak akan pernah ada pengkhianatan
di lorong bernama 'cinta'
tidak akan ada orang ketiga
di kanvas bernama 'cinta'
tidak akan ada penduaan
di kamar kasih bernama 'cinta'

pantai laut dan mentari
aku di sini membawa diri
menatap wajah-wajah setiamu
dan aku membawa derap kaki
bersama degup dan resah hati
memujuk dan memuhasabah diri
setelah birai-birai cintaku tak terhargai
setelah rinai-rinai cintanya semakin nipis
dan kestiaanku yang tersaksi olehmu
akan hanyut bersama riak-riak laut
yang entah ke mana dan di mana akhirnya

pantai laut dan mentari
aku di sini membawa diri
menatap wajah-wajah setiamu
dan aku masih mengharap sebuah kesetiaannya
andaipun cintanya pudar
tandailah dengan rasa kasih dan sayang
sepertimu -pantai laut dan mentari-
mencorak suasana indah yang harmoni

Abdullah Tahir
25 Ogos 2012 - 6 Ramadan 1433

0 ulasan:

 
Get Free 3 Column Templates Here