Friday 21 May 2010

Perokok Merokok

Suatu usaha yang murni jelas telah dilakukan oleh kerajaan dengan mengharamkan dibeberapa tempat awam seperti di hospital, jabatan-jabatan kerajaan, masjid-masjid, sekolah-sekolah dan tempat-tempat perkumpulan awam dari tempat merokok - besigup. Bahkan di bas, taksi, resturan pun sudah tidak kelihatan lagi orang merokok - besigup. 

Bagaimanapun dalam hal seumpama ini, memang ada segelintir orang yang tidak mahu menilai akan kebaikan dan keikhlasan kerajaan melarang merokok ditempat-tempat yang disebutkan tadi. Kerana itu mungkin saja terdapat mereka yang sembunyi-sembunyi menghisap rokok kerana tagih atau kemarok yang amat sangat. Sebagai contoh guru-guru atau mereka yang diberi tanggungjawab memata-matai pelajarnya terlepas pandang bila ada juga pelajar-pelajarnya merokok pada waktu-waktu dan tempat-tempat tertentu disekolahnya.

Sebenarnya kerajaan berhasrat untuk mengurangkan kalaupun tidak menghapuskan tabiat merokok dikalangan penduduk negara ini. Rekod kesihatan dengan terang menunjukan risiko yang bakal diterima oleh perokok. Dan baru-baru ini khutbah Jumaat juga menyentuh mengenai rokok dengan menyatakan rokok itu haram. Kerana rokok berupaya membunuh perokok.

Sebagai renongan bagaimana ah, seorang guru mengajar murid atau pelajarnya supaya jangan merokok kerana memudarat kesihatan, sedang dirinya sendiri pencinta rokok. Dan bagaimana pula seorang khatib membaca khutbah menyatakan rokok itu telah jelas haramnya, tetapi khatib sendiripun penggemar rokok? Seorang bapa melarang anaknya merokok dengan menyatakan rokok itu pembaziran dan sia-sia, sedangkan dirinya tanpa rokok sukar untuk menyelesaikan kerja.


1 ulasan:

copynpaste said...

ketam tu ngajar anak ...arr
jangan merokok....
ahahhaha....

 
Get Free 3 Column Templates Here