Friday 21 May 2010

Tidak Hanya  Pelajaran

Mesyuarat PTA yang diadakan baru-baru ini berjalan dengan sederhana dalam suasana kekeluargaan. Selain kehadiran yang tak menggalakkan memang sukar pula mendapatkan pandangan dan cadangan yang baik untuk memajukan PTA, tapi itulah hakikatnya, dengan keramaian penduduk dan suasana kampung yang seadanya. Bagaimanapun adalah juga idea-idea yang dikemukakan dalam memperelokkan lagi perjalanan PTA sekolah ini. Dari mencari jalan untuk menambah tabung PTA hinggalah kepada mengamankan suasana keselamatan, kebersihan dan kekemasan kawasan sekolah yang telahpun berusia lebih 70 tahun.

Sebagai penduduk kampung, yang pernah menjadi murid bahkan pernah mengajar dan menjadi GB di sekolah ini terasa haru juga mengikuti penerangan Guru Besar semasa mesyuarat tersebut. Saya amat setuju dengan pendapatnya, selain meningkatkan mutu pembelajaran murid-muridnya, aspek keselamatan, kesejahteraan dan keelokan sekolah dari segi suasana persekitaranpun patut diambil perhatian. Hal inilah juga yang menjadi perbincangan dalam perjumpaan tersebut.

Setelah sekian lama, sekolah ini tidak dipasang pagar, murid-murid dan siapa saja bebas dari arah mana pun boleh masuk dan keluar ke kawasan sekolah. Selain dari keadaan bebas seperti itu, persekitaran tidak nampak sempurna bila terdapat kawasan yang berlopak dan tinggi rendah dihadapan sekolah. Musim hujan telah tiba, keadaan ini lebih mengharukan lagi. Dari aspek inilah timbulnya persoalan keselamatan, kesejahteraan dan kesempurnaan murid-murid dan warga sekolah seharusnya ditangani. Meningkatkan mutu pembelajaran mungkin sama pentingnya dengan keselamatan, kesejahteraan dan kesempurnaan bagi warga sekolah.

Saya rasa bangga sekolah ini telah banyak kemajuan dari segi fizikalnya, lihat saja keadaan bangunannya. Terima kasih Kementerian Pendidikan.

1 ulasan:

copynpaste said...

itu la...biasanye bagi pta...

jarang 2 dapat sambutan dari ibu bapa...


walaupun ini la masa dan ketika nye untuk kita berbincang akan merperbaiki mutu pembelajaran anak2....

 
Get Free 3 Column Templates Here