Sunday 28 March 2010

Malang atau Takdir?

16hb Mac yang lalu saya bersama dua orang teman ke Kota Kinabalu melalui jalan darat. Perjalanan dari kampung saya ke KK mengambil masa hampir 8 jam setelah singgah di Pos Kawalan Imigresen Kuala Lurah untuk memasuki Limbang. Kemudian menaiki feri di Pandaruan menuju ke Temburung dan sekali lagi berhenti di Pos kawalan Imigresen Labu untuk masuk ke Lawas. Sebelum sampai di Lawas terpaksa pula menaiki feri di Terusan. Perjalanan diteruskan dan singgah di pekan Lawas untuk minum pagi sebelum menuju ke Pos Kawalan Imigresen Lawas bagi memasuki Sepitang Sabah. Dari sini perjalanan tidak berhenti menuju ke Beaufort seterusnya sampai ke Kota Kinabalu kira-kira jam 12.45 petang. Dari Beaufort kita melintasi Membakut, Bongawan, Kimanis, Papar dan Putatan sebelum sampai ke KK.

Perjalanan memang memenatkan tapi seronok kerana inilah kali pertama saya ke KK menggunakan jalan darat. Di KK kami menginap semalam di Hotel deLeeTon. Dihadapannya terdapat pasar raya Centre Point.

Selama beberapa jam berada di KK ada hal-hal yang mungkin tak akan saya terlupakan. Selain kemesraan dan keramahan penduduknya yang sebahagian besarnya menggunakan bahasa Melayu yang seakan-akan bahasa Brunei, saya teruja mendapati banyaknya terjual makanan/kuih tradisi jenis kering di pasar-pasar atau gerai-gerai jualan. Ikan masin dan berbagai kraftangan. Manakala di kawasan letak kereta berdekatan hotel tempat kami menginap seawal pagi boleh menjamu selera dengan terjualnya kuih-muih, nasi dan mee yang beraneka jenis.

Di pasar raya Centre Point saya juga teruja melihat banyaknya gerai / ruang yang menjual handphone dan prepaidnya. Dengan tawaran harga yang murah apalagi kalau dikira dengan nilai ringgit Brunei tidak hairan pula bila kita mendapati setiap anak muda bahkan orang dewasa pun yang bersembang dan mundar-mandir di pasar raya tersebut memiliki handphone. Tidak kiralah berapa harganya yang penting alat ini suatu keperluan yang mesti dimiliki.

Esok paginya kami bertolak dari KK. Dalam perjalanan balik ke Brunei kami singgah di Tamu Sepitang. Disini pun beraneka barang ada terjual. Biasalah yang namanya tamu. Tengah hari kami singgah di Pekan Lawas untuk makan tengahari. Teman-teman saya setuju yang masakan jenis karinya di kedai ini sedap.

Dalam saat menunggu giliran menaiki feri di Terusan, kami dikejutkan oleh berita dari seorang rakan yang juga dalam perjalanan balik ke Brunei yang menceritakan dia nya kehilangan kereta di KK. Kereta tersebut baru 3 bulan dibelinya. Memang sedih. Memang tidak disangka hal seumpama ini terjadi juga di KK. Saya mau tidak mau terbeban hati ikut serta merasa sedih. Bagaimanapun bersyukur yang kami tidak menerima musibah tersebut.Bukankah itu juga dinamakan takdir. Malangpun memang tak berbau.