Monday 29 March 2010

Yang Begitu-Begitu

Bahu jalan yang kedudukannya antara longkang/parit dengan jalan raya [sepanjang jalan] selain dari mengukuhkan struktur jalan agar tidak terhakis, ia juga dijadikan tempat selamat bagi pemandu-pemandu kereta jika terjadi kecemasan. Kadang-kadang pejalan kaki pun menggunakan tempat ini. Disebahagian besar jalan raya, di bahu jalan ini digunakan juga tempat mendirikan tiang-tiang lampu jalan, tiang-tiang kabel telefon, pili-pili bomba bahkan di bahu jalan ini jugalah tertanamnya segala macam kabel dan saloran paip air. Dibeberapa kawasan dimana terdapatnya rumah-rumah penduduk ditepi jalan, bahu jalan dijadikan tempat letak kereta tetamu atau jemputan yang diundang bagi menghadiri majlis-majlis seperti majlis perkahwinan dan sebaginya. Lebih-lebih lagi apabila terjadi kematian, akan berderetlah kenderaan diletakkan sepanjang bahu jalan.

Jalan raya akan nampak indah dan kemas apabila dibahunya ditanami rumput - sebahagiannya tumbuh secara semula jadi - atau dibubuh dengan konkret. Adapula ditanami dengan pokok-pokok rendang atau pokok-pokok bunga-bunga. Memang indah dan kemas kalau tidak ada tangan-tangan yang mencemarinya.

Fokus yang ingin diketengahkan disini ialah kurangnya pemantauan akan kesejehteraan dan kesempurnaan bahu jalan tersebut berbanding dengan peranan, keperluan dan kepentingan yang diberikannya. Sebagai contoh:  pemotongan rumput yang tidak konsisten dan tidak menepati apa sebenarnya yang dimahukan dengan maksud pemotongan rumput. Dalam keadaan seumpama ini tidak hairanlah kalau mata kelimpanan melihatnya apabila rumput yang baru dipotong itu macam tidak berpotong - masih tebal - Kalaupun ada bagaikan pepat jambul. Bernasib baiklah kalau kemarau berpanjangan rumput jadi kekuningan dan mati. Akan lebih mudah pula kerja pemotong kalau rumput tersebut terbakar hangus.

Selain keadaan rumput yang begitu-begitu, dikawasan-kawasan tertentu adapula bahunya rendah dari permukaan jalan ditambahkan lagi dengan keadaannya yang berlopak disana sini dan terdapat sisa-sisa pembuangan yang juga mengelimpanankan mata.

Berfikir secara tonggang terbalik kitapun akurlah. Manalah sesuatu itu dapat dilaksanakan dengan mudah dan sempurna. Ibarat kata peribahasa gading mana yang tidak retak. Tinggal lag setiap orang pasti bercita-cita mahukan yang terbaik, terindah, tersempurn, tersejahtera, terselamat dan segala yang termurni .Pendeknya berbaloi.

0 ulasan:

 
Get Free 3 Column Templates Here