Wednesday 10 March 2010

Naik Liat Turunpun Liat

Bukanlah maksud di hati hendak menjaga tepi kain orang, tetapi sebagai suatu bangsa yang menghormati apajua kehendak negara, rasa macam terpanggil untuk membuat sedikit komentar agar sama-sama membetulkan keadaan. Tidaklah akan ada perbezaan antara seorang rakyat dengan rakyat yang lain dalam sesebuah negara, bernaong dalam sebuah negara yang berdaulat, menjunjung seorang raja yang dikasehi dan mengamalkan konsep MIB yang menjadi teras dan kebanggaan semua.

Pengibaran bendira sempena hari Kebangsaan telahpun berakhir pada 31hb Februari 2010 yang lalu. Sedikit masa lagi pada bulan Julai akan datang rakyat dan penduduk negara ini akan diminta lagi untuk mengibarkan bendira sempena meraikan Hari Keputeraan Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Sultan. Tetapi yang ingin dipaparkan disini ialah masih terdapat ramai yang liat menurunkan bendira setelah berakhirnya pengibaran bendira sempena hari kebangsaan yang lalu pada 31hb Februari. Sudahlah menaikkan bendirapun liat, menurunkannya pun macam "tak ingau".

Pengalaman-pengalaman yang lalu, masih terdapat kalangan mereka yang bersikap seperti ini. Sikap acuh tak acuh dalam menaik dan menurunkan bendira negara seperti ini sungguh menyebalkan. Dalam keadaan ini tidak hairanlah terdapatnya bendira yang terus berkibar siang malam sehingga sampai kesuatu perayaan yang akan datang. Akibatnya bukan sahaja melanggar pantang bernegara, tetapi akhirnya bendira tersebut menerima nasibnya sendiri apabila ia bertukar corak dan warna. Lebih malang lagi bendira tersebut akan berambu-rambu dan carik setelah terdedah dalam keadaan hujan dan panas serta angin yang terus mengibarkannya.

Persoalannya sekarang ialah dimanakah letaknya kedaulatan bendira negara yang menjadi lambang dan peribadi negara tempat kita berlindung didalamnya.

1 ulasan:

copynpaste said...

hehe..tuan
hidup dah senang..agak nye
tu jadi sikit ....tak peduli....

 
Get Free 3 Column Templates Here