Friday 12 March 2010

Rakanpun Dia Keluargapun Dia

Berjumpa dan berpisah adalah perkara biasa. Berpisah sering menjadi orang bersedih. Bila bertemu kembali tentu banyak perkara yang akan dicakapkan. Topik perbualan tak terlepas dari hal-hal peribadi dan berlanjutan kepada perkara lingkungan yang sendiri masih terasa berperanan atau setidak-tidaknya merasa prihatin akan keadaan sekeliling.

Dalam suatu majlis bagi pemilihan PIBG sebuah sekolah baru-baru ini saya berpeluang menemui seorang sahabat (rakanpun dia, keluargapun dia ). Selalunya apabila bersamanya banyak perkara yang dibual-bincangkan. Biasalah, kami berdua terasa begitu dekat. Secara peribadi saya amat menghormati dan menghargainya. Fikirannya tegas tetapi bersahaja. Dia mempunyai prinsip dan kuat disiplin. Mungkin dia terbiasa dengan kegiatan yang diceburinya sejak lama iaitu 'Pengakap".

Semasa di luar negeri waktu mengikuti kursus pentadbiran selama hampir 9 bulan, dia adalah sahabat dan dialah juga saya anggap abang. Jauh diperantauan menuntut kita mencari seseorang yang dapat memberikan kita panduan, nasihat dan teguran andaikata tersasar. Maklumlah berada jauh dari keluarga macam-macam boleh terjadi.

Demikanlah peranan seorang sahabat. Kita tidak pandang kedudukan seseorang untuk dijadikan sahabat, tapi kejujuran dan sikap hormat-menghormati sesama sendiri adalah asas yang amat ideal.

1 ulasan:

copynpaste said...

kadang2 ..seorang sahabat tu..
lebih dekat melebihi ahli keluarga sendiri...

 
Get Free 3 Column Templates Here