Sunday 17 January 2010

Allah Maha Besar Kekuasaan-Nya

Membaca berita akhbar mengenai sikap seorang anak meninggalkan ayah yang sakit selepas menjalani rawatan amat menyentuh perasaan. Adakah diri ini juga akan menerima nasib seumpama itu? Dimanakah silapnya hingga seorang anak yang semasa kecilnya dibelai, dipelihara dan diberikan pendidikan tergamak melakukan kerja yang sudah pasti mendapat kemurkaan Allah.Dimanakah hilangnya perasaan hormat, kasih dan sayang seorang anak terhadap seorang ayah atau sekurang-kurangnya kepada seorang insan tua yang dalam kesakitan dan tidak berdaya

Walaupun benar seorang anak tidak minta dilahirkan ke dunia, tetapi kelahirannya amat dinanti dan diharapkan oleh seorang ibu dan ayah. Anak adalah amanah Allah. Darinya akan mewarnai alam kehidupan. Bahkan junjungan besar kita Nabi Muhammad saw amat berbangga kalau umatnya dapat memperbanyakan zuriat agar dapat bertasbih dan berbuat ibadat kepada Allah, dan mentaati serta menyayangi kedua ibu bapa. Tetapi peristiwa yang sama-sama kita tatap di akhbar baru-baru ini benar-benar menjadikan kita balik ke zaman jahiliah.

Insaflah, tanpa seorang ibu dan ayah siapalah hidup kita di dunia Allah ini. Beruntunglah seorang anak yang masih mempunyai seorang ibu atau ayah. Bayangkan betapa ramai diluar sana mereka yang kehilangan ibu atau ayah, mereka menangis dan meratap kerana ketiadaan ibu atau ayah disamping. Seorang lelaki akan menjadi seorang ayah bila ditakdir bertemu jodoh dan beranak pinak. Saat itu pasti akan tiba bila Allah mentakdirkannya.

1 ulasan:

copynpaste said...

ye Tuan...

saya juge semacam tekedu menerima berita yg sebegini..

semoga Allah mengampuni kita....amin

 
Get Free 3 Column Templates Here