Monday 25 January 2010

Terkenang-Kenang

Melihat penuntut atau murid sekolah masa kini, saya teringat zaman persekolahan yang lalu, masa itu memanglah keadaan jauh lebih berbeza dengan sekarang. Tapi yang jelas tujuan dan matlamat belajar adalah sama iaitu untuk mendapatkan ilmu pengetahuan, mendapatkan kelulusan sebaik mungkin melalui peperiksaan dan yang pasti hasil dari persekolahan tersebut tentulah untuk mendapatkan pekerjaan apabila tiba waktunya bagi melayari kehidupan seterusnya.

Waktu itu mata pelajaran tidaklah banyak yang dipelajari, malahan buku tulis dan buku teks atau buku kerja pun tidak membebankan kami. Keadaan ini dapat dilihat sehingga keakhir-akhir tahun 70'an. Kini amat memeranjatkan, apabila awal persekolahan dibuka, pelajar diberikan senarai panjang peralatan belajar yang lengkap dengan saiz, jenis dan banyak buku yang akan digunakan dan perlu dibeli. Ini memang lah baik agar tidak tersalah beli sesuai dengan kehendak guru yang ditugaskan dalam setiap pelajarannya.

Sebagai penjaga, ibubapa berkenaan terpaksalah jua akur kehendak dalam senarai yang diberikan. Buku tulis, buku kerja dan peralatan tersebut pun dibeli. Harganya mencecah sehingga B$200.00 seorang bagi yang menuntut di sekolah menengah. Kenapa? Buku tulis yang terjual adalah mahal dan memangpun itu yang dikehendaki. Soal harga mungkin tidak jadi masalah bagi mereka yang mampu, yang penting anak-anak perlu belajar dan mematuhi kehendak sekolah. Mereka yang dari kalangan hidup sukar mungkin sahaja berdaya usaha, lebih-lebih lagi kalau terdapat anak yang ramai untuk dipersekolahkan.

Fenomena ini akan menimbulkan beberapa persoalan yang terkait dengan buku tulis, buku kerja bahkan buku teks [yang disediakan oleh pihak sekolah] berdasarkan Jadual Waktu Belajar setiap hari.

1. Pelajar-pelajar terbeban membawa peralatan sekolahnya setiap hari yang mencecah beratnya 2-3 kilogram [mungkin lebih] kerana buku tulisnya bermutu baik fikirkan saja kalau sebuah ada yang mencapai harga B$1.50 hingga B$4.00.
Bagaimanapun pelajar/murid masa kini bernasib baik kerana pergi dan balek sekolah menaiki kenderaan walaupun dekat ibubapa/penjaga masih berusaha menghantar dan menjemput mereka. Sementara yang jauh kerajaan menyediakan biasiswa kenderaan.
2. Mungkin tidak semua peralatan tersebut digunakan semasa persekolahan walaupun berjadual. Hal ini mungkin saja beberapa waktu pelajar/murid tidak belajar disebabkan keadaan-keadaan dalaman sekolah.
3. Buku kerja yang dicadangkan untuk pelajaran yang kehendaki selalunya tidak sepenuhnya digunakan. Di akhir tahun terdapat dibeberapa muka surat dan topik-topik tertentu di buku tersebut tidakpun dipelajari. Perkara ini boleh jadi juga kerana inisiatif sekolah menyediakan bahan lain yang lebih sesuai bagi menggantikan buku kerja yang ada.

Semua keadaan ini menunjukan betapa zaman telah berubah yang menuntut semua pihak perlu akur. Meskipun matlamat sama, tetapi pensesuaian masa kini semacam memerlukan pengorbanan. Kalau hendak seribu daya kalau tak hendak seribu dalih.

0 ulasan:

 
Get Free 3 Column Templates Here