Tuesday 5 January 2010

sajak

Sisa Umur


Terjangkakah kau akan sisa umur ini
yang hari demi hari semakin dekat
bergerak sepantas matahari menghilang sinar dan cahaya
yang top-top hilang di sebelah barat
dan esoknya top-top lagi muncul di sebelah timur

Kau masih jua leka dengan globalisasimu
jari-jemarimu di hujung komputer
fikiran dan anganmu melilau bersama lintasan internet
meski jasadmu di sebuah bilik berkunci
tapi kau meneroka alam tanpa sempadan
tanpa bimbang waktu-waktu wajibmu
setia menanti
untuk membawamu ke alam hakiki
aku di sini menghitung waktu
bermunajat disegerakan hari penghisaban
aku pasrah
sesiapa pun antara kamu telah melupakan aku
tidak mungkin kita bertemu melalui globalisasi yang tercipta
ilmu hayat tidak terjangkau ke arah itu
hubungan aku bersama kamu terputus sudah
melainkan ilmu Khalik adalah segala-galanya.

Aku hanya ada amal jariah
aku hanya mampu meninggalkan ilmu yang murni
tapi aku gagal meninggalkan zuriat
yang doanya mententeramkan aku di alam akhirat


Abdullah Tahir
Januari 2006

0 ulasan:

 
Get Free 3 Column Templates Here